Etter nyttår har vi aldersinndelt barna. Når vi har spist frokost går vi hver for oss. Titingan har fått base på Håja, mens Måsungan og Ørnungan er på Hekkingen. Alle ser ut til å trives med å få mer boltreplass og vi ser at Titingan er så fornøyd og viser mer av sine personligheter, noe som er veldig spennende for oss alle å få være en del av deres utvikling :) Samlingsstundene er kommet godt i gang. De inneholder litt info om dagen, vi synger månedens sanger og noen ganger leser vi eventyr. Barna på Håja har sangsamlinger. Vi gleder oss til fortsettelsen og spennende dager med alle aldersgruppene :)
Vi er godt i gang med Januar måned og er begynt med å øve på solsanger og har hatt formingsaktiviteter. Vi har laget solhatter i ulike varianter etter eget mestringsnivå på de forskjellige alderstrinnene. Inne på Hekkingen har de vært opptatt av ansiktsmaling. Vi prøver etter beste evne å være kunstnerisk og male de etter deres ønsker ;) I etterkant blir det artig rollelek med både, Hulken, Elsa, Spiderman, Batman, Reinsdyr og kaniner ;)
Eventyret om De tre Bukkene Bruse er artig for Måsungan. De leker det ut i rollelek og som bordteater for hverandre. I det hele tatt en kreativ og initiativrik gjeng å jobbe med :)
De neste ukene fremover vil vi få litt kjennskap til samisk kultur. Under fagområdet Nærmiljø og samfunn står det blant annet:
- vi skal bidra til at barna blir kjent med at samene er Norges urfolk og få kjennskap til samisk kultur, språk og tradisjoner.
Vi har valgt å finne inspirasjon i to eventyr: Reven og kråka, og Hvordan bjørnen ble stubbrumpet. Vi leser først eventyrene og bruker konkreter på klubbdagene. I etterkant lager barna selv kulisser til eventyrene av forskjellig materiale. Reven og kråka: lage vinterlandskap, dekorere esker, lage reir til kråka av bomull, kvister, glitter og fjær.
Til eventyret om Bjørnen som ble stubbrumpet lager vi lavvo av greiner og filt, lage miniatyrbål av silkepapir, småstein og fyrstikker uten svovel. Lære oss sangen Guovza oadda (Bjørnen sover).
-Vi lærer oss samiske ord tilknyttet eventyrene.
-Lære oss å telle til ti på samisk.
- Finne ut hva fargene og symbolene i det samiske flagget betyr. Bruke fargene i det samiske flagget aktivt i formingsaktiviteter. Fargelegge det samiske flagget og snakke om hva det symboliserer: Sirkelen ( sola og fargen rød/ månen og fargen blå), det grønne og gule forestiller naturen og dyrene i samisk kultur.
6.Februar er det samefolkets dag. Vi markerer dagen 7.Februar med lassokasting, sang og mat inspirert fra samisk kultur. Vi håper å få til ei utstilling av kunsten barna har laget mot slutten av perioden.
Med hilsen fra alle oss på Håja og Hekkingen :)