I den siste tiden har vi jobbet med temaene mønster, former og måling. Målet med mønster var å kunne gjenkjenne mønster og få bredere bevissthet om emnet. Vi har sett på forskjellige bilder, klærne våre og jobbet i boka vår for å få litt forståelse hva mønater er. Barna har tegnet egne mønster og brettet papirfly med egentegnede mønster på. Oppgavene i boka gir også et godt grunnlag for finmotorikken og legger grunnlag for skrivetreningen deres.
Temaet former hadde vi som mål å kunnekjenne igjen og navngi noen former: firkant, rektangel, sirkel og trekant. Utenom oppgavene i boka laget vi vår egen terning ved å brette av papir. I dette kapittelet brukte vi Kims lek med de forskjellige formene inni føleposen. Barna skulle kjenne med hendene uten å se for å finne hvilke former gjenstanene hadde. Vi har også funnet ut at gjenstaner kan ha flere former( melkekartong har form som både rektangel og trekant på toppen). Vi har snakket om at vi kan tolke ting forskjellig og at det er helt greit.
Under temaet måling ønsket vi å få litt erfaring med målebegreper og sammenlikne for å finne ulike størrelser og mål. Stor/ liten, lang/ kort og tung/ lett. i en av oppgavene brukte vi fyrstikk som måleenhet. De første gangene i høst snakket vi om det å kunne jobbe selvstendig. Ikke følge så mye med på hva de andre gjør og gjøre likedan. Dette husker de enda. Kommenterer innimellom: "ikke se på ka æ gjør, det kan bli feil".
Fin gjeng å jobbe med. Fungerer godt å ha skoleklubben oppdelt i to grupper med tanke på konsentrasjon i mindre grupper. De er nøye i sitt arbeid og lærer fort. Ikke alle temaene er like spennende for ungan, men når vi først er i gang vil de gjerne jobbe mer enn det som er planlagt på forhånd. Kjekt med ivrige barn :)
I tiden fremover jobber vi med tall, skriveretning og rim og regler.
Ha en fin søndag :)